Google PageRank

A keresőoptimalizálás iránt érdeklődők valószínűleg az első között találkoznak a PageRank, vagy Google PageRank kifejezéssel. De mi is ez a PageRank, amelyre olyan sokan hivatkoznak rá? Csak ez számít, illetve számít -e valamit? Ezekre a kérdésekre szedtük össze a választ.

PageRank

A PageRank a Google cég algoritmusa, mely a linkekkel hálózatba kötött weboldalakat értékeli, a hálózatban (interneten) betöltött fontosságuk szerint. A nevét Larry Page-ről, a Google egyik alapítójáról kapta.

A PageRank alap elgondolása az, hogy minél több link mutat egy weboldalra, az valószínűleg annál fontosabb oldal. Példaként ha valaki kedveli a olcso-honlap.eu oldalt és kiteszi a weboldalára a http://olcso-honlap.eu linket, akkor ő ezt valamiért fontosnak tartja. Ha tíz ember teszi ugyanezt, akkor a linkelt oldal még fontosabb, valószínűleg fontosabb azoknál az oldalaknál, amelyekre csak egy ember hivatkozik.

Az elméletet még kiegészítették azzal, hogy a sorrend felállításakor a PageRank algoritmus figyelembe veszi azt is, hogy az az oldal, melyen szerepel egy másik oldal linkje, mennyire fontos a PageRank szerint. Igen, ez egy furcsaság, hiszen ezen úgynevezett rekurzív definíció szerint az az oldal fontos, melyre fontos oldalak mutatnak.

Összefoglalásként tehát: egy oldal fontossága (PageRank-je) attól függ, hogy hány oldal linkje mutat rá, illetve hogy ezen oldalak, melyek rá mutatnak, mennyire fontosak. Könnyen belátható az, hogy egy Microsoft jellegű óriásoldal, melyre nagyok sokan hivatkoznak, magas PageRank értéket kap, s amely oldalakra a Microsoft oldala hivatkozik, azok is fontosak lesznek, hiszen egy nagyon fontos oldal hivatkozik rájuk.

Sajnos az egy oldalra mutató linkek száma nem helyettesíti a fontos oldalak általi linkelést, azaz ha létrehozunk sok száz új oldalt, melyek az elindulás után még egyenlőre N/A (nincs még PageRank értékük) PageRank értékkel rendelkeznek, s kitesszük rájuk az oldalunk linkjét, nem teszik olyan fontossá az oldalunkat, mintha egyetlen, de nagyon fontos oldal hivatkozna az oldalunkra. A Google algoritmusa ezzel próbálja kivédeni azt, hogy a frissen létrehozott oldalak százaival (vagy automatikus létrehozás esetén ezreivel) becsapjuk a keresési algoritmusát, s fontosnak tüntessük fel az oldalunkat, amikor nem is az.

Csalás a PageRank-kel

Tele az internet olyan, magukat szakembereknek mondó emberekkel, akik azt ígérik, hogy (automatikus módszerekkel, vagy ázsiai bérmunkásokkal) olcsón, sok linket helyeznek el szerte az interneten, melyek a mi weboldalunkra mutatnak. Ezt a megoldást felejtsük el, az ilyen típusú spammelést, mint amikor például fórumokon szólnak hozzá bérhozzászólók, a hozzászólás végére beszúrt linkünkkel, a Google már a Pingvin algoritmusfrissítése előtt sem szerette.

A Google Pingvin bevezetésével, 2012. április 24-én pedig a Google teljesen romba döntötte az ilyen típusú weboldalak keresőoptimalizálását, hiszen az azóta használatos új Google-szemléletmód mindennél többre értékeli a relevanciát és a tartalmat.

Tehát miközben továbbra is fontos az, hogy hány oldal linkel ránk, illetve hogy ezek az oldalak milyen fontosak, már azt is erőteljesen figyelembe veszik a keresési eredmények kiíratásánál, hogy a ránk mutató oldal mennyire tartozik egy érdeklődési körbe/kategóriába az oldalunkkal. Ugye azt könnyű belátni, hogy ha mi virágföld-eladással foglalkozunk, és egy weboldal, mely szexfórumként működik, linkel ránk, akkor valószínűleg nem azért linkel ránk, mert fontosnak tart minket. Ezzel szemben ha egy barkácsbolt linkel ránk, melynek kínálatában sokféle virágföld is létezik, nagy valószínűséggel azért linkel ránk, mert fontosnak tart minket. Így az utóbbi linkeket a Google relevánsabbnak méri majd, mint az előbbi linkeket. Sőt…

A PageRank csalás következményei

Ha a Google algoritmusa az érzékeli, hogy egy weboldalra olyan linkek mutatnak, melyen nem relevánsak, s ezek tömegesen fordulnak elő, akkor a hivatkozott weboldalt csalónak minősíti. A csalás következménye lehet egyrészt, hogy hátrébb kerül a weboldal a Google keresési találataiban, másrészt gyakran ki is tiltja az oldalt a keresőjéből. Ez azt jelenti, hogy ha valaki beírja az előbbi példánknál maradva a “virágföld” szót a Google keresőjében, akkor a weboldalunkat a kitiltás miatt nem adja vissza keresési találatként. Sem az első, sem a tizedik, s sem a századik oldalon sem. S mivel ha valaki keresni akar valamit az interneten, akkor azt nagy valószínűséggel a Google segítségével teszi majd, így nem nehéz belátni, mekkora csapás egy weboldalra az, ha az interneten nem találják meg.

Éppen ezért fontos, hogy soha, de soha ne bízzunk meg olyanokban, akik azt ígérik, hogy jutányos áron számos linket helyeznek el rólunk az interneten. Ha már kitiltásra kerültünk a Google keresőjéből, akkor nagyon sok időre és energiára lesz szükség ahhoz, hogy visszakerülhessünk abba.

A PageRank érték legális növelése

Természetesen lehetőség van arra, hogy legális módszerekkel növeljük az oldalunk fontosságát. Mivel egy fontosabb oldal előrébb jelenik meg a Google találatok között, így érdemes is ezzel foglalkoznunk.

Az egyik legkönnyebb mód az oldalunkra mutató linkek begyűjtéséhez az, hogy tartalmat állítunk elő. Az így előállított minőségi tartalom amúgy is emeli oldalunk értékét a Google keresési algoritmusánál, ráadásul azok az emberek, akik kedvelik az általunk előállított tartalmat, megosztják majd az oldalunkat a közösségi hálózatokon, beszélnek róla a fórumokon, blogbejegyzést írnak róla, kirakják a weboldalukra a kedvencek közé, stb.

Az így kapott linkek ráadásul ingyenesek, nem kell fizetnünk értük, valószínűleg relevánsak lesznek, s így emelik oldalunk fontosságát, ami által megjelenünk, s majd egyre feljebb kerülünk a Google találati listáin.

Az oldalunkra mutató linkeket mi is növelhetjük, ha találunk olyan másik oldalt, ami kiteszi a mi oldalunk linkjét az oldalára. Ezek lehetnek ingyenesen elérhető link katalógusok, ezeknél mi ajánljuk az oldunk linkjét a megfelelő kategóriába, illetve barátok, partnerek weboldalai, akik kérésünkre kitehetik a weboldalunk linkjét.

A PageRank érték Google által is elfogadott módszerekkel történő növeléséhez, illetve a linkjeink számának bővítéséhez érdemes SEO-szakértő segítségét is igénybe vennünk!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *