Ne legyünk hiszékenyek a hozzászólásoknál

Amint már rövidebb ideje elérhető egy-egy bejegyzésünk, vagy maga a weboldalunk, hamarosan megjelennek az olyan hozzászólások, melyek reklám céljából íródtak, valószínűleg botok, azaz automatizált programok által. Hatványozottan igaz ez, ha valahol megjelent az oldalunk, bejegyzésünk linkje, így a robotok hamarabb eltaláltak hozzánk.

Spam, reklám

Az alábbi képen egy hozzászólás látható, amely az egyik weboldalunkra érkezett, s melyet elfogott a spam-filter:

Spam comment, spam filter

Itt a hozzászóló azt írja, hogy nagyon tetszik neki a weboldalunk és hozzáadja az oldalunkat a könyvjelzőihez, hogy ne maradjon le a jövőbeni frissítésekről.

Nyilván feltűnik mindenkinek, hogy ez egy angol nyelvű hozzászólás, így valószínűleg a hozzászóló sem tud magyarul, s csak azért szólt hozzá, hogy egy újabb backlinket szerezzen a bejegyzésének. Megnézve a belinkelt oldalát, meg is találjuk, hogy a robot egy vörös tütüt reklámozott:

Spam komment, spam filter

Persze bonyolultabb a helyzet, ha angol nyelvű a weboldalunk, mert akkor akár egy hozzászóló is írhatta, hogy tetszett neki az oldalunk.

Hozzászólás spamnek minősítése

Azt, hogy egy hozzászólás spam -e, vagy sem, néhány egyszerű feltétel figyelembe vételével könnyen eldönthetjük, illetve megtehetünk mindent, hogy legalább az ilyen hozzászólások ne legyenek hatékonyak:

  • használjunk spam filtert, azaz spam szűrőt, mely nagyon jó hatékonysággal kiszűri az ilyen hozzászólásokat, s levelet küld nekünk, hogy megfogott egy hozzászólást, nézzük meg, hogy tényleg reklám -e
  • használjunk “nofollowattribútumot a hozzászólásokban megjelenített linkekre, így a látogatók azért meg tudják tekinteni, de a Google nem veszi őket figyelembe az oldalak rangsorának elkészítésekor
  • ha magyar nyelvű a honlapunk és idegen nyelvű a hozzászólás, akkor az esetek 99,9999999% százalékában spamről beszélhetünk
  • ha angol nyelvű az oldalunk és a hozzászólás is angol, akkor nézzük meg miről szól:
    • ha egy valós hozzászóló reflektál az oldalunkra, akkor vitatkozik valamivel, kifejti tetszését, vagy nem tetszését, így a hozzászólás nem reklám
    • egy spam robot mindig olyan univerzális hozzászólást tesz, mi minden weboldalra igaz: pl. “nagyon jó bejegyzés, holnap is jövök”, vagy “a bejegyzéssel nagyjából egyet értek, de szerintem van még mit írni a témában”, stb. – ez esetben reklám hozzászólásról beszélünk

Relevancia

A relevancia annak a mutatója, hogy két oldal, link mennyire egybevágó, odavágó, kapcsolódó egymás szempontjából. Ha például egy weboldal a sajtkészítéssel foglalkozik, míg egy másik a tejfeldolgozással, akkor egyik weboldal releváns a másik szempontjából (oda-vissza igaz), mivel mindkettő a tejjel, a tej kezelésével foglalkozik. Ugyanígy ha egy oldal a sajtkészítéssel, míg másik oldal a bányászattal foglalkozik, akkor nem relevánsak egymásra, mert a két témának semmi köze egymáshoz.

Nagyon fontos, hogy a Google aktuális szabályai szerint kiemelkedő jelentősége van a relevanciának az oldalunkra mutató linkeknél. Így ha magunk is a fenti spam robotokhoz hasonló módszerekre vetemednénk és ész nélkül reklámoznánk az oldalunkat, akkor jó tudni, hogy a Google nagyon fontosnak tartja, hogy az oldalunk témájához kapcsolódik -e az a másik oldal témakörileg, ahol elhelyezték a linkünket. Ha nem, akkor kevésbé lesz jelentős az a link a Google által készített rangsorunk elkészítésekor, sőt, ha tömegesen vannak ilyen nem kapcsolódó linkek más webhelyeken, akkor a Google az oldalunkat csalónak minősíti, s akár kitiltást is kaphatunk a Google keresőjéből.

Mit jelent ez magyarul? Azt, hogy az olcso-honlap.eu oldal olcsó weboldalakkal és amúgy általánosságban a weboldalkészítéssel és a WordPress-szel foglalkozik. Ha holnap feltűnne az interneten 1000 olyan oldal, ami reklámozza az olcso-honlap.eu címet és azon oldalak témája például a cipőkészítés, a filmek, az univerzum, stb., akkor a Google joggal feltételezi majd, hogy azokat a linkeket mi pénzért béreltük, s így nem azt mutatják, milyen jók vagyunk. Mivel az ilyen linképítést a Google szabályzata tiltja, így kitiltást kaphatnánk a Google keresőjéből és többé nem jelenne meg az olcso-honlap.eu oldal a Google kereső találtai között. A linképítést ha nem is bízzuk szakemberre, de mindenképpen érdemes kikérni egy szakértő véleményét!

A fő kérdésünkhöz visszatérve pedig ne legyünk hiszékenyek, ne vegyük be, hogy minden ismeretlen a weboldalunkat dicséri, s nyugodtan töröljük a fentiekhez hasonló reklám hozzászólásokat!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *